Var är min lön?

Jag har som många andra ungdomar tagit ett extra jobb någon gång i tiden.
För min del var det som flyersutdelare för bokmedia i Linköping.
Fick jobbet tack vare Viktor, ni vet killen som figurerar i tidningar kors o tvärs, som hade befunnit sig på Arbetsförmedlingen på just rätt dag.
Så jag och viktor jobbade fyra dagar med att dela ut flygblad i centrala Linköping.
Fyra dagar i December. Fyra dagar av extrem kyla.
Enligt både mig och Viktor så var det ett roligt och ganska givande jobb. Och varför skulle det inte vara kul? Vi hade ju möjligheten att prata med varandra och när det var lugnt så stod vi och skämtade.

Men hur givande och roligt det än var att stå där och frysa antalet timmar om dagen så tycker ju jag ändå att vi utförde ett jobb och borde få betalt för det.
När vi lämnade våra kontouppgifter och kontaktinformation räknade i alla fall jag med att det skulle komma in några sköna slantar den 25:e Januari. Den 25:e januari var en söndag, så rent logiskt borde pengarna komma på fredagen (23:e) eller som senast på måndagen (26:e).

I fredags hade jag fortfarande inte fått in någon lön på mitt konto och jag hade inte hört ett ord ifrån bokmedia. Så i lördags ringde jag upp butiken för att försöka få tag i den som höll i allt, Edvard.
Han var inte där. Men jag fick prata med en annan kille. Följande samtal är på ett ungefär vad som sades:

- Hej, mitt namn är Patrick Friberg, jag jobbade hos er i December och delade ut flygblad och nu börjar jag undra vart min lön är någonstans.
- Jaha. Ja Edvard skulle börja ringa runt till er nu i veckan.
- Jaha ok.
- Men jag kan ta ditt namn och nummer här så får han höra av sig.
----- Resten är rätt självklart------

Nu idag har jag gått och väntat på ett samtal ifrån Edvard. Väntat, väntat och åter väntat. Men inget samtal har det blivit.
Och vad är det egentligen han ska ringa om? Jag har redan gett honom en lapp med mina kontouppgifter som är dubbelkollad och fint skriven för att det omöjligt skulle kunna bli några problem.
Så vad skulle samtalet kunna va bra för?
Ska han fråga om jag vill ha min lön? Verkar ju som det dummaste att ringa och fråga i såna fall.
Ska han säga att jag inte får någon lön för att de inte har råd? Det skulle dem ju haft koll på innan de anställde mig och Viktor. Vad ska jag göra om det är så det ligger till? Stämma dem?

Näe, just nu vet jag inte alls vad jag ska göra. För om jag inte får min lön innan fredag så åker jag in till Bokmedia och frågar efter Edvard och ställer honom mot väggen. För att hålla på såhär bara för att jag är ung och inte har några andra jobbmöjligheter tänker jag inte tolerera. Och det hoppas jag att ni som läsare inte heller ska göra.

För tänk på att det faktiskt finns chefer där ute som vill lura alla unga på pengar. Så var på er vakt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0